nedeľa 3. marca 2013

varíme, pečieme: nedeľné menu

Cez týždeň nie je toľko času (hlavne keď viem, že musím poobede niekam ísť), tak som si povedala, že aspoň cez víkendy budem dodržiavať taký, nazvime to rituál. Vždy cez víkend varím, vypekám a tak podobne. Ak pri tom nezavadziam.

A aké menu som si pripravila tento víkend?

Falošná sviečková
Pár týždňov dozadu som varila sviečkovú. Samozrejme variť pre jednu osobu sa skôr neoplatí, ako oplatí, tak som toho uvarila viac. Avšak prerátala som sa a po troch dňoch jedenia sviečkovej som si povedala: "Tak už dosť!" Zvyšok omáčky som dala do misky a dala zamraziť. Včera, keď som sa vrátila z nákupu, som pri ukladaní zeleninovej zmesi do mrazničky narazila na tú omáčku. Ale veď to by šlo. Vytiahla som ju, spolu s ňou jedny kuracie prsia.
Potom to bolo jednoduché. Kuracie prsia som nakrájala na menšie kúsky, osolila, okorenila a trošku "pohladkala" tou jemnejšou stranou tĺčika. Ošúpala a nakrájala som jednu cibuľu a dala som ju orestovať na oleji (v mojom obľúbenom hrnci - foto nabudúce) a keď už bola dozlatista opečená, poukladala som na ňu kúsky mäsa. Opiekla som ich z oboch strán pár minút, priliala som omáčku a ešte som do toho najemno nastrúhala jednu mrkvu. Takto som to nechala prevrieť a potom na jemnom ohni dusiť asi pol hodinu. A tu je výsledok:

Čo ale ďalej? Už skoro celý týždeň som mala chuť na pravé domáce pečené buchty. Takže?

Pečené buchty
Tento recept mám od mamky. Potrebujeme:
1kg hladkej múky špeciál (plus na posypanie dosky, aby sa cesto pri hnetení nelepilo)
droždie
6dl mlieka
1/2 masla
4pl cukru
žĺtok
štipka soli

Najskôr som si pripravila kvások. Do malého železného hrnčeka som rozdrvila droždie, pridala 1pl cukru a asi 1dl teplého (skôr vlažného) mlieka, premiešala a nechala vykysnúť vedľa!!!! zapnutého horáka. Keďže nemám kuchynský robot, cesto som musela celé vyhniesť ručne (to budú bicepsy). Medzitým som do misky vysypala múku, zvyšok cukru, štipku soli a žĺtok. Keď kvások nakysol, pridala som ho do suchej zmesi, primiešala asi polovicu zvyšného mlieka a rozpustené maslo. Všetko som dôkladne premiešala vareškou, až kým som pridala úplne všetko mlieko. Cesto som vyklopila na omúčenú dosku a začala hniesť rukami, kým nemalo správnu konzistenciu a nelepilo sa. Zapla som rúru, aby bolo v kuchyni teplejšie (v lete nie je potreba). Zakryla som cesto čistou utierkou a nechala kysnúť. Po asi hodine bolo už cesto pripravené, pohárom som vykrajovala "kolieska", na každý kúsok som dala asi 3/4 čajovej lyžičky čokoládovej nátierky (z minulého týždňa mi ostalo trošku polevy z cupcake-ov = roztopená horká čokoláda so smotanou, na zvyšok som dala napodobeninu nutelly). Pospájala som konce každej budúcej buchty a uložila na naolejovaný plech. Nechala som ešte 15minút postáť na sporáku a dala do rúry. Piekla som ich cca 20minút, ale teplotou si nie som istá, keďže naša plynová rúra má len slabý ohník alebo silný ohník, ja som to dala približne dostredu. Po vybratí som ich potrela vodou s cukrom, nechala vychladnúť a poprášila práškovým cukrom. A tuto ľaľa:


Syrovo-cesnaková nátierka
No a do tretice - chuťovka na večer k telke. Potrebovala som iba asi 250g tvrdého syra, ktorý mi malý braček nastrúhal, do toho som primiešala skoro celú tatársku omáčku a roztlačila asi 4-5 strúčikov cesnaku. 
Voilà..

Plus malý prídavok, na udržanie náladičky:

 


1 komentár:

  1. Thank you for your encouragement Paulo :)
    I saw few of your pics, interesting, wonderful places.. And the food, awesome :)
    Take care!!

    OdpovedaťOdstrániť