sobota 9. marca 2013

varíme, pečieme: víkendové kuchárske okienko

Ľudia sa ma niekedy pýtajú, prečo pečiem a vždy len ochutnám a zvyšok rozdám. Jedným z dôvodov, prečo rada pečiem/varím, je tá vôňa. Zbožňujem napríklad, keď koláč začne rozvoniavať po celom byte (a dávať tak najavo, že už je skoro upečený). Alebo vôňa cibuľky pražiacej sa na oleji/masti, vôňa bolonskej omáčky, perkeltu, gulášu, sviečkovej...
V podstate sa ale nabažím už pri príprave jedla (samozrejme priebežne ochutnávam - chápem, prečo si mamka na obed nikdy nenakladala veľa), takže mi potom z finálneho výtvoru stačí trošku zobnúť a podeliť sa. Môže byť, nie?
Dnes som sa rozhodla pripraviť Čínsku ostro-kyslú polievku (Soplovičku) a opäť raz Lasagne (takže som si užila aj vôňu pražiacej sa cibuľky, aj vôňu bolonskej omáčky ;) ). Takže dnes tak trošku svetovo. :D Väčšinu receptov mám od mamky, alebo z knižky, ale tieto dva som našla na internete, ale trošku som si ich aj prispôsobila.

Recepty:

Soplovička
2 l vody
4 kuracie bujóny
2 kuracie prsia
cibuľa
červená paprika
čínska zeleninová zmes (našla som v Lidl -  obsahuje modifikovaný kukuričný škrob, ale zatiaľ som nenašla vhodnejšiu variantu, tak muselo stačiť) - alebo mrkva, petržlen, klíčky, bambusové výhonky, šampiňóny, judášove ucho, shitake
tofu
chilli pasta / 2 chilli papričky
2 vajcia
sójová omáčka
zázvor
ocot
olivový olej
5-7 PL solamylu
čínske korenie
čierne korenie

V hrnci som na oleji opražila cibuľku (tááá vôňa), po chvíli som pridala na väčšie kusy nakrájané kuracie prsia a po chvíli aj zeleninovú zmes a pokrájanú papriku. Keď boli prsia už z každej strany biele, pridala som vodu a nechala zovrieť. Po zovretí som pridala bujóny, tofu a čo ostalo. Dochutila som korením, sójovou omáčkou, octom, zázvorom a varila som cca 20minút. Potom som vybrala mäso, nakrájala na kocky a hodila späť. Po chvíli som rozmiešala solamyl v studenej vode a postupne primiešala do polievky, kým nebola dostatočne hustá a povarila som ešte pár minút. Odstavila som ju a primiešala vyšľahané vajcia s čiernym korením.

Chuťovo nebola úplne rovnaká ako v čínskych reštauráciách, ale veľmi podobná. A musela som mať po ruke pohár vody, lebo som si dopriala teda veľmi ostrú.


Lasagne
Bolonská omáčka:
olej
cibuľa
strúčik cesnaku
1/2 kg mletého mäsa (dnes som použila bravčové, s vraj iba 7% tuku - ale bolo to pri pražení vidieť, nebolo tak cítiť tuk a ľahšie sa oddeľovalo)
krabička paradajkového pyré
sušená bazalka (nemala som živú)
soľ
korenie

Bešamelová omáčka:
asi 25g masla
asi 25g hl. múky
asi 3dl mlieka
troška nastrúhaného muškátového oriešku

250g syra na strúhanie (teraz to bola tuším Family Gouda), 12 plátkov lasagní

Mám taký hrniec, je to niečo medzi wokom, panvicou a hrncom. V tomto hrnci som si na oleji opražila cibuľku (opäť tá vôňa), keď už sa začínala "chytať", tak som pridala prelisovaný cesnak. Potom mäso, vareškou som ho "rozoberala" a opiekla z každej strany. Osolila som ho, okorenila, pridala paradajkové pyré a potom aj bazalku. Zakryla som pokrievkou a cca 15-20minút som nechala variť. V ďalšom, menšom hrnci som na masle opražila múku, keď začala mať múka taký zlatistý nádych, pridala som mlieko a muškátový oriešok a neustále miešala, kým z toho bola redšia kaša.
mohla som začať ukladať. Do sklenej nádoby na pečenie (predtým som mala teflónový pekáč, len som ho nepozorne doškrela :( ) som uložila 3plátky lasagní (tak mi to vošlo a trošku som z krajných odlomila rožky, aby mi lepšie vošli). Na lasagne som rozotrela asi 3 PL bešamelovej omáčky, na to vrstvu bolonskej omáčky a postrúhala som syr. Takto som pokračovala, vyšlo mi to 4krát a dala som piecť do rúry na cca 30minút pri mojej obvyklej teplote:

Mala som aj menšiu nehodu (pri vyberaní Lasagní som rukou zavadila o roh rúry zvnútra), ale každý ozajstný kuchár si tým prešiel, tak prečo by aj ja nie? :D Tu je ale výsledok:


Zajtra budem piecť koláč, ktorý doma voláme "Pohádkové rezy", je to môj obľúbený, celý čokoládový, mňam!! Dúfam len, že sa mi podarí a neprídem znova k úrazu s tou našou nepodarenou rúrou, lebo piecť kakaový korpus je zradné aj v dobrej.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára